VISUM

VISUM

 System informacji i prognozowania dla transportu indywidualnego i publicznego

VISUM jest wszechstronnym programem wspomagającym planowanie transportu. Łączy wszystkie aspekty odnoszące się do planowania zarówno transportu publicznego jak i indywidualnego w jednym kompleksowym modelu.
VISUM oparty jest na wyrafinowanej architekturze składników programowych i przeznaczony do pracy w środowisku Windows.

Modelowanie sieci

Zintegrowany model sieci rozróżnia transport indywidualny (PrT) i transport publiczny (PuT) i składa się z następujących obiektów:

  • Węzły: (skrzyżowania dróg albo przystanki PuT)
  • Odcinki: infrastruktura drogowa i kolejowa
  • Relacje skrętne
  • Rejony komunikacyjne: początki i końce podróży
  • Podłączenia rejonów do sieci
  • Linie PuT: trasy linii i rozkłady jazdy
  • Dane operacyjne dla pojazdów i przewoźników PuT
  • Punkty pomiarowe dla liczenia pasażerów i detekcji pojazdów

Graficzny edytor sieci umożliwia łatwą interaktywną modyfikację wszystkich jej obiektów. Filtry i tryb wyboru grupowego pozwalają na równoczesną edycję grupy obiektów. Proste w tworzeniu makra, które umożliwiają automatyczne uruchamianie funkcji są idealnym narzędziem do wykonywania kompleksowych zadań zwłaszcza czasochłonnych obliczeń.

Procedury rozkładu

VISUM jest wyposażony w różne procedury rozkładu ruchu dla transportu indywidualnego i publicznego.

Cechy ogólne:

  • Modelowanie do 32 segmentów popytu
  • Uogólniona funkcja kosztów i losowy rozkład wartości czasu
  • Multi procedury rozkładu dla transportu prywatnego i publicznego

Rozkład transportu indywidualnego:

  • Procedura wszystko albo nic oraz stopniowania
  • Procedura równoważenia
  • Procedura iteracyjna
  • Procedura TRIBUT dla dróg płatnych: dwukryterialny rozkład uwzględniający jednocześnie czas i koszt podróży

Rozkład transportu publicznego:

  • Procedura oparta na trasach: rozkład wszystko albo nic dla transportu publicznego
  • Procedura oparta na liniach: czas przesiadek uzyskuje w oparciu o średnie odstępy
  • Procedury oparte na rozkładach jazdy: dokładnie uwzględnia rozkład jazdy

Analizy potoków ruchu

VISUM jako jedyny przechowuje wszystkie ścieżki tworzone podczas rozkładu. Umożliwia w ten sposób dokonywanie rozszerzonych analiz potoków po zakończeniu procedury rozkładu. Za pomocą kilku kliknięć myszką można uzyskać:

  • Porównanie tras transportu indywidualnego i komunikacji publicznej pomiędzy dwoma rejonami
  • Potoki ruchu na dowolnej kombinacji węzłów i odcinków
  • Ruch przechodzący przez określony obszar

Analizy sieci

  • Filtrowanie wybranych elementów sieci według wyników (np. wszystkie odcinki ze stopniem nasycenia >100%)
  • Poszukiwanie drogi: graficzne porównanie tras pomiędzy węzłami i rejonami dla transportu publicznego i indywidualnego
  • Sieć różnicowa: analizy porówna-wcze różnych wariantów i pokazanie różnic
  • Oceny obszarowe: wartości agregowanych odcinków i węzłów, np. pojazdokilometry, pasażero-kilometry, emisje, koszty, wpływy
  • Izochrony: pokazanie i różnicowanie poziomów osiągalności
  • Wskaźniki poziomów obsługi dla relacji źródło-cel i rejonów: czas podróży i prędkość, koszt podróży, liczba przesiadek itp.

Wymiana danych

  • Interfejs baz danych ODBC dla MS Access oraz na życzenie dla Oracle
  • Bezpośrednia wymiana danych pomiędzy schowkiem Windows i aplikacjami MS Office
  • Import/Eksport danych dla dowol-nych obiektów w formacie ASCII
  • Import/Eksport macierzy O-D (binarnie albo ASCII)
  • Grafika DXF: przy użyciu dodatko-wego modułu DXF eksportowane mogą być wydruki VISUM, a importowane – dane GIS.
  • Interfejs COM do wykorzystania aplikacji z Visual Basic
  • Interfejsy do innych systemów planistycznych (EMME/2, itp.)

Prezentacje graficzne

Dzięki różnym trybom graficznym VISUM pozwala precyzyjnie oceniać i jasno przedstawiać różne scenariusze:

  • Planowane obciążenie poszczególnych węzłów: pokazanie wielkości potoków w relacjach skrętnych
  • Planowane potoki: zróżnicowane formy prezentacji potoków ruchu, jak:
  • Przedziały trzygodzinne, godzina szczytu
  • Stosunki natężenia/ przepustowości
  • Obciążenia linii transportu publicznego
  • Obciążenie w kierunkach/ przekroju
  • Bez lub wraz ekstrapolacją i zaokrągleniami
  • Histogramy, diagramy słupkowe/kołowe w odniesieniu do rejonu, węzła i przystanku
  • Informacje o obszarach również w odniesieniu do tła oraz innych obiektów
  • Symulacja ruchu pojazdów komunikacji publicznej
  • Potoki w relacjach źródło-cel: więźba ruchu

 

Biuro Inżynierii Transportu - Pracownie Projektowe, ul. Wrocławska 10, 61-838 Poznań